- Mesyuarat MBJ hendaklah ditumpukan kepada perkara-perkara yang melibatkan masalah bersama (common interest);
- Contoh perkara-perkara yang boleh dan pernah dibincangkan dalam mesyuarat MBJ adalah seperti berikut:
- Kewangan dan kemudahan
- kelewatan bayaran balik tuntutan perjalanan;
- peruntukan latihan yang tidak mencukupi;
- kelewatan pembekalan pakaian seragam; dan
- urusan kelewatan meluluskan cuti.
- Pentadbiran
- kemudahan/keselesaan ruang pejabat;
- isu penggiliran waktu bekerja syif;
- isu parkir kenderaan;
- isu penyelenggaraan bangunan dan peralatan pejabat; dan
- kerosakan mesin/sistem perakam waktu.
- Sumber manusia
- penyusunan semula organisasi;
- kekosongan jawatan;
- isu penyediaan latihan kepada warga baharu;
- pusingan kerja dalaman di kalangan warga jabatan;
- kursus dan latihan dalam perkhidmatan; dan
- disiplin dan tindakan tatatertib.
- Kebajikan
- aktiviti sosial;
- program sukan;
- pewujudan tabung kebajikan di peringkat jabatan; dan
- lantikan penyedia perkhidmatan taska di jabatan.
- Inovasi dan produktiviti
- penambahbaikan proses kerja;
- pengurangan pembaziran dalam pengurusan pejabat; dan
- pembudayaan teknologi digital dalam urusan kerja.
- Lain-lain
- cadangan pelaksanaan mesyuarat MBJ di luar kawasan pejabat;
- pelancaran kempen peringkat jabatan seperti Kempen Gaya Hidup Sihat; dan
- masalah lalu lintas.
- Kewangan dan kemudahan
- Perkara Dasar Kerajaan
- Segala bentuk perbincangan yang bertujuan untuk mengubah sesuatu keputusan dan dasar Kerajaan yang telah ditetapkan dalam Perintah Am, Warta Kerajaan, pekeliling, surat pekeliling atau lain-lain bentuk keputusan dasar adalah tidak dibenarkan untuk dibincangkan dalam Mesyuarat MBJ;
- Walau bagaimanapun, Ketua Jabatan boleh memberi penjelasan mengenai perkara dasar untuk melicinkan pelaksanaannya di peringkat jabatan.
- Hal Perseorangan
- Masalah perseorangan atau peribadi tidak perlu dibawa ke dalam mesyuarat MBJ dan hendaklah diselesaikan secara pentadbiran sahaja.
- Contoh perkara-perkara yang tidak boleh dibincangkan dalam mesyuarat MBJ adalah seperti berikut:
- Perubahan pada dasar Kerajaan
- cadangan penambahan jenis penyakit berjangkit dalam kemudahan Cuti Kuarantin;
- cadangan penambahbaikan skim perkhidmatan;
- cadangan pewujudan elaun atau kemudahan baharu dalam Perkhidmatan Awam;
- cadangan meningkatkan bilangan jumlah pakaian seragam yang dibekalkan kepada pegawai yang layak; dan
- cadangan memendekkan tempoh berada di gred lantikan bagi urusan kenaikan pangkat secara time-based berasaskan kecemerlangan.
- Hal-hal perseorangan
- isu kelewatan bayaran lebih masa kepada seseorang;
- kerosakan komputer pejabat yang dihadapi oleh seseorang; dan
- isu kekurangan alat tulis pejabat yang dibekalkan kepada seseorang
- Perubahan pada dasar Kerajaan
Borang Usul MBJ boleh diisi secara atas talian (Google Form) atau secara manual (melalui muat turun dokumen PDF) di pautan berikut: