Cawangan Pengurusan Aset & Pentadbiran
Aset & Stor:
- Menyelaras pengurusan aset alih, aset tak alih dan aset hidup (ikan) di peringkat Jabatan.
- Menyelaras keurusetiaan mesyuarat Jawatankuasa Pengurusan Aset Kerajaan (Aset Alih dan Fasiliti) di peringkat Jabatan.
- Mengurus dan melaksanakan naziran, sesi pemeriksaan aset dan verifikasi stor dan stok peringkat Jabatan.
Pentadbiran:
- Menyelaras dan melaksanakan urusan pentadbiran pejabat yang berkaitan dengan pekeliling kemajuan pentadbiran awam seperti urusan fail, dokumen rasmi, kaunter, myPortfolio dan lain-lain.
- Menyelaras kelulusan bagi permohonan ke luar negeri urusan persendirian, tuntutan rumah khas jabatan, tuntutan sara ubat, telefon bimbit dan bil telefon, bil-bil pukal dan bil utiliti.
- Mengurus dan menyelaras kenderaan jabatan, pemandu, kereta rasmi jabatan, touch and go, kad inden minyak, kenderaan sewaan SPANCO dan pembelian kenderaan gred JUSA.
- Menyelaras keselamatan perlindungan dan keselamatan kesihatan pekerjaan.
- Menyelaras kontrak sewaan ruang pejabat, mesin fotostat, faksimili, penapis air, pengawal keselamatan dan pembersihan bangunan.
- Menyelaras laporan kerosakan ruang Ibu Pejabat dan menyelaras laporan dan permohonan peruntukan penyelenggaraan pejabat dan kuarters.
Cawangan Pengurusan Personel
Perkhidmatan & Perjawatan:
- Menyelaras dan melaksanakan urusan berkaitan perkhidmatan, pengisian, pelantikan, penempatan dan persaraan.
- Menyelaras kelulusan tanggungkerja, elaun dan kemudahan, saraan, cuti, faedah dan ganjaran.
- Merancang pembangunan organisasi dan perjawatan Jabatan.
- Menyelaras kajian skim perkhidmatan, kajian elaun dan kemudahan.
Naik Pangkat & Prestasi:
- Menyelaras dan mengurusetia pemangkuan dan kenaikan pangkat.
- Menyelaras penyediaan sukatan, penggubalan dan pemilihan soalan dan mengurusetiakan peperiksaan Subjek Jabatan dan peperiksaan Peningkatan Secara Lantikan (PSL).
- Menyelaras dan mengurusetia Panel Penilaian Sumber Manusia (PPSM), Pengurusan Prestasi, Dasar Pemisah dan Anugerah/Pingat Khidmat Cemerlang.
- Mengurusetia Majlis Bersama Jabatan (MBJ).
- Menyelaras KPI Tier 3 dan Tier 4 Jabatan.
HRMIS:
- Menyelaras dan melaksanakan kemaskini data HRMIS.
- Menyelaras KPI HRMIS bagi pengurusan tertinggi.
Cawangan Pengurusan Kewangan & Perolehan
Kewangan & Akaun:
- Menyelaras, mengurus dan menyelia urusan belanjawan Jabatan – peruntukan mengurus.
- Menyelaras, mengurus dan menyelia urusan berkaitan arahan bayaran seperti emolumen, kontrak, bayaran bil, pukal, waran udara, panjar wang runcit dan lain-lain tuntutan.
- Menyelaras, mengurus dan menyelia urusan berkaitan terimaan dan hasil.
- Menyelaras dan memantau urusan kelulusan dan pembayaran bagi pinjaman kenderaan dan komputer pegawai di Jabatan.
- Menyelaras keurusetiaan mesyuarat Jawatankuasa Pengurusan Kewangan dan Akaun (JPKA) secara sukuan di Jabatan.
- Melaksanakan auditan dan naziran kewangan termasuk perolehan.
Perolehan:
- Mengurus, menyelaras, mengurussetia dan melaksanakan perolehan secara pesanan kerajaan (PO), sebut harga dan tender di Jabatan.
- Menyelaras keurusetiaan mesyuarat Jawatankuasa Sebut Harga Jabatan.
- Menyelaras keurusetiaan mesyuarat Pasukan Pelaksana ePerolehan di peringkat Jabatan.
Cawangan Pengurusan Maklumat
Pengurusan Aplikasi :
- Merancang dan melaksanakan pembangunan dan perlaksanaan projek aplikasi baru di Jabatan.
- Memantau penyelenggaraan Sistem Aplikasi sedia ada di Jabatan.
- Memantau perlaksanaan projek-projek ICT dalam Mesyuarat Jawatankuasa ICT (JPICT) Jabatan.
- Pemantauan projek Intergrasi dengan agensi.
- Memantau dan memastikan Pelan Strategik Teknologi Maklumat bagi Jabatan dilaksanakan selaras dengan pelan strategik Jabatan.
- Mengurus perolehan Sistem Aplikasi.
- Mengurusetiakan dan melaksanakan MesyuaratJawatankuasa Pemandu ICT.
Rangkaian & Keselamatan ICT :
- Melaksana dan memantau rangkaian 1Gov*Net di Jabatan.
- Mengurus, menyelenggara dan naiktaraf rangkaian LAN, WIFI Jabatan.
- Mengurus pembangunan, pelaksanaan, penyelenggaraan dan pemantauan keselamatan ICT dan menjalankan tugas sebagai ICTSO Jabatan.
- Mengurus pembangunan, pelaksanaan dan penyelenggaraan perkakasan fizikal server dan virtual server Pusat data Jabatan.
- Mengurus pembangunan, pelaksanaan dan penyelenggaraan perkakasan keselamatan ICT dan rangkaian di Pusat Data Jabatan.
- Mengurus pelaksanaan dan penyelenggaraan emel MyGovUC dikalangan kakitangan Jabatan.
- Mengurus dan mengemaskini Polisi Keselamatan Siber.
- Mengurusetiakan dan melaksanakan Mesyuarat Jawatankuasa Pemandu ICT Jabatan.
Operasi Teknikal & Laman Web :
- Merancang kursus dan latihan ICT kepada warga DOF.
- Merancang perolehan peralatan ICT secara sewaan bagi Ibu Pejabat, PPN,PPD dan Pusat.
- Mengurus aset dan inventori ICT.
- Mengurus dan menyelaras pelupusan infrastruktur ICT.
- Memantau dan melaksanakan bantuan sokongan teknikal Peralatan ICT.
- Menyelenggara dan mengemaskini kandungan serta memberi sokongan teknikal ke atas Laman Web Rasmi Jabatan.
- Mengurusetiakan dan melaksanakan Mesyuarat Jawatankuasa Pemandu ICT.